HomeDOMKUCHNIAZielone koktajle, bomba zdrowia
zielone koktaile
zielone koktaile|pixabay.com

Zielone koktajle, bomba zdrowia

Od jakiegoś czasu zdrowe odżywianie i w ogóle wszystko, co można by określić mianem „fit” święci prawdziwe triumfy. Coraz częściej rezygnujemy z tłustych ciężkostrawnych dań na rzecz lekkostrawnych, zdrowych i bogatych w błonnik i inne odżywcze składniki. Prawdziwą bombą tych dobroczynnych substancji są zielone koktajle, sporządzane na bazie zielonych warzyw oraz owoców, najlepiej tych o kremowej konsystencji.

Co zawierają zielone koktajle?

Co właściwie zawiera taki koktajl ? Ano całą masę ważnych składników w naszej diecie. Jest tu żelazo, magnez, fosfor, chlorofil, potas, witaminy A, B, C, E, K a także błonnik, niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania przewodu pokarmowego. Aby sporządzić koktajl w sposób właściwy, należy trzymać się proporcji : 60 procent dojrzałych owoców na 40 procent zielonych warzyw. Warto wiedzieć, jakie powinny być to warzywa i owoce. Otóż najlepsze warzywa będą to : szpinak, jarmuż, brokuł, sałata, pietruszka, szczaw. Z owoców powinnyśmy wybierać te, które mają kremową, aksamitną konsystencję, jak na przykład : banan, truskawka, awokado, mango, jagoda. Jabłka także często występują w przepisach na koktajle, lecz należy pamiętać, że powodują one, iż koktajl się pieni, uważajmy więc, by nie przesadzić z ilością tych owoców. Dozwolone są jak najbardziej dodatki w postaci kiełków, siemienia lnianego (zdrowy dla organizmu i bogaty w błonnik), mięta, pokrzywa. Można dodawać odrobinę soku z cytryny oraz przyprawy jak: cynamon, imbir; można też dodać trochę miodu.

Zanim przejdziemy do przykładowego przepisu na taki zielony szejk, przyjrzyjmy się, jakie dobroczynne działanie wywrze on na naszym organizmie. Na pewno niektóre z nas zainteresuje fakt, iż zielone koktajle pomagają w utrzymaniu prawidłowej wagi. Nie zawierają zbyt dużej ilości kalorii, za to niezbędne minerały już tak. Stanowią miłe i smaczne urozmaicenie codziennej diety. Pomagają w walce z nałogami, dostarczają wielu witamin i co nie jest bez znaczenia dodadzą nam energii i to w zdrowszy dla nas sposób, niż zwykła kawa.

Pamiętając o zasadzie 60 procent owoców i 40 procent zielonych warzyw, możemy przygotować sobie na przykład szejk bananowy (banan – liście sałaty – kiełki rzodkiewki), szejk ananasowy(banan – ananas – pokrzywa – natka pietruszki), lub z zielonego grejpfruta (grejpfrut – liście sałaty lodowej). Możemy także przygotować sobie koktajl według schematu :

  • 1 szklanka kremowych owoców (np. banan lub mango)
  • ¾ szklanki słodkich owoców (np. gruszka lub brzoskwinia)
  • dwie szklanki zielonych warzyw (szpinak lub jarmuż)
  • łyżeczka zmielonego siemienia lnianego
  • szklanka wody , soku albo mleka

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.