HomeZDROWIEPSYCHOLOGIAPrzesilenie wiosenne, jak sobie z nim poradzić?
przesilenie wiosenne
przesilenie wiosenne | pixabay.com

Przesilenie wiosenne, jak sobie z nim poradzić?

Czujesz okropny spadek energii, chęci do zrobienia czegokolwiek, ciągle chce Ci się spać? Oznacza to, że najprawdopodobniej dopadło Cię przesilenie wiosenne! Jakie dokładnie są jego objawy i jak możemy sobie z tym poradzić? Postaram się krótko podpowiedzieć, tym bardziej, że sama doskonale z własnego doświadczenia znam ten problem.

Ciągłe rozdrażnienie nie pozwala cieszyć się coraz piękniejszą pogodą. Widzimy słońce na które tak bardzo czekaliśmy, ale nie potrafimy się z niego cieszyć. Zwykle pierwsze dni wiosny to trudny czas dla organizmu. O tej porze roku musimy zmierzyć się z częstymi wahaniami ciśnienia, bardzo zmienną pogodą, co ma ogromny wpływ na nasze samopoczucie. Zwykle organizm potrzebuje około 2-3 tygodni aby przyzwyczaić się do takich zmian. Organizm musi obecnie uporać się ze spadkiem odporność, dlatego jest to czas w którym szczególnie należy uważać na wszelkie przeziębienia, infekcje itp. Wraz z porą roku zmienia się sposób funkcjonowania układu krążenia, tętno, poziom hormonów oraz poziom wydzielania witaminy D3, czyli wszystko to co ma wpływ na nastój. Możesz odczuwać częste bóle głowy, niektórzy nawet ataki migren. Uciążliwe będą również bóle mięśni, skoki ciśnienia krwi. Zimą zazwyczaj nasza dieta jest dość uboga w witaminy co skutkuje niedoborem np. potasu – objawy: osłabiony refleks, bóle mięśni, czy niedoborem

Niedobór witamin

  • Potas – osłabiony refleks, bóle mięśni
  • Magnez – rozdrażnienie, mniejsza odporność na stres, bolesne skurcze nóg
  • Żelazo – ataki zmęczenia
  • Cynk – nadmierne wypadanie włosów

Czujesz przesilenie wiosenne? Więcej odpoczywaj i śpij!


Jeżeli masz taką możliwość, weź kilka dni urlopu, wyśpij się porządnie, odpocznij, odpręż się. Zadbaj o siebie od wewnątrz i od zewnątrz. Zbilansuj dietę, jedz raczej lekkostrawne potrawy, urozmaicone w większą ilość warzyw i owoców niż do tej pory. Spędzaj więcej czasu na świeżym powietrzu, nie unikaj słońca. Naturalne światło słoneczne pomoże nam wzmocnić układ odpornościowy, poprawi nieco nastrój, zmniejszy poziom odczuwanego podenerwowania. Pamiętaj o aktywności fizycznej, która uwalnia w naszym organizmie hormon szczęścia – endorfiny. Mają zbawienny wpływ na nastrój. To bardzo dobry moment aby zapisać się na zajęcia w pobliskim fitness klubie, jeżeli jeszcze tego nie zrobiłaś. Pamiętaj jednak, że bardzo istotna jest systematyczność. Spróbuj poświecić każdego poranka chociażby 5 minut na poranny rozruch, lekkie ćwiczenia rozciągające wykonuj przy uchylonym oknie, tak by wpadło nieco świeżego powietrza. Spaceruj, dużo spaceruj aby się dotlenić. Jeżeli nie ma medycznych przeciwskazań idź na saunę, Wraz z potem usuniesz z organizmu szkodliwe toksyny, podwyższona temperatura ciała pomoże naturalnie zniszczyć bakterie i wirusy.

Podsumowanie

Objawy przesilenia wiosennego:

  • uczucie niepokoju
  • może występować nawet depresja
  • bóle głowy
  • poirytowanie
  • słaba koncentracja
  • zaburzenia widzenia
  • bóle stawów, mięśni
  • senność
  • osłabienie
  • ataki zmęczenia
  • spadek odporności
  • przygnębienie i poczucie rezygnacji

Rady na zmniejszenie odczuwania przesilenia wiosennego:

  • odpoczywaj
  • śpij minimum 8 godzin dziennie
  • zastosuj dietę lekkostrawną
  • nie zapominaj o śniadaniu
  • pij dużo soków owocowych i warzywnych
  • spaceruj!
  • Nie unikaj słońca
  • Ćwicz, szczególnie rano

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.