HomeSPORTMARATONNordic walking, nie tylko dla starszych.
nordic walking
nordic walking | pixabay.com

Nordic walking, nie tylko dla starszych.

Z jednej strony wciąż niedoceniona forma rekreacji a z drugiej coraz bardziej rozpowszechniana. Często słyszymy opinię iż nordic walking  jest tylko dla ludzi starszych, ale czy tak faktycznie jest? Oczywiście, że nie! Nornic Walking mogą trenować niemal wszyscy! Bez względu na wiek, wagę czy poziom sprawności fizycznej. Ponadto jest to forma treningu którą można wykonywać wszędzie, w każdym czasie, niezależnie od klimatu, na każdej powierzchni i co najważniejsze przez cały rok.

Nordic Walking jest to marsz ze specjalnymi kijkami z zapięciami.

Forma rekreacji wymyślona w Finlandii na początku XX wieku. Stanowi całoroczne uzupełnienie treningowe dla narciarzy biegowych. W przeciwieństwie do zwykłego marszu, nordic walking angażuje do pracy wszystkie mięśnie. Wzmacnia mięśnie ramion, tułowia a nawet brzucha. Po opanowaniu właściwej techniki już na poziomie podstawowym nordic walking angażuje aż 90% mięśni! Dla porównania np. pływanie jedynie 65%. W ciągu godziny można spalić około 400 kcal. Podczas treningu nasze tętno wzrasta od około 5 do 17 uderzeń na minutę co oznacza, że serce pompuje więcej krwi, co z kolei poprawia dotlenienie organizmu. Pamiętaj, że poprawienie sprawności układu krążenia – zmniejsza ryzyko zawału. Marsz z kijkami wzmacnia kości a tym samym obniża ryzyko osteoporozy. Jest to bardzo bezpieczna forma ćwiczeń. Kijki zapewniają równowagę, nie obniża to bardziej stawów niż zwykły marsz. Dodatkowym atutem jest lepsze samopoczucie. Podczas maszerowania po świeżym powietrzu wzrasta w organizmie hormon szczęścia, słońce daje nam naturalną witaminę D3.

Pierwszym krokiem jaki należy wykonać to zakup odpowiednich kijków. Należy je dostosować do wzrostu. Do wyboru mamy kijki teleskopowe oraz kijki o stałej długości. Warto zwrócić uwagę również na firmę i jakość sprzętu. W ostatecznym rozrachunku znacznie lepiej jest na początku zapłacić nieco więcej za sprzęt, ale i cieszyć się nim dłużej. Dodatkowo moim zdaniem warto zainwestować w dobre obuwie. Obuwie sportowe, wygodne tak aby nic nie uciskało w stopę. Można stosować do tego obuwie przeznaczone do biegania. Jeśli wybieramy marsz po terenie górzystym raczej proponowałabym zakup odpowiednich butów do chodzenia po górach.

Wzór stosowany do wyliczenia długości kijków nornic walking:

0,7 x wzrost = długość kijków

Drugim krokiem jest oczywiście zapoznanie się z właściwą techniką wykonywania ćwiczenia. Tu proponowałbym udać się do fachowców. Właściwie w każdym mniejszy czy większym mieście są dostępni instruktorzy organizujący szkolenia z techniki nornic walking.

Trzeci krok to – namów rodzinę, przyjaciół do wspólnego maszerowania !

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.